Mariana and Herrera, uncomfortable readers of Machiavelli
DOI:
https://doi.org/10.17398/1886-9440.19.73Keywords:
Juan de Mariana, Antonio de Herrera y Tordesillas, Machiavelli, influence, censorship, lying, dissimulation, Fortune, military affairsAbstract
Among the intense and diverse reception of Machiavelli in the Spain of the 16th and 17th centuries, Juan de Mariana and Antonio de Herrera y Tordesillas both offer singular readings of the works of the Florentine writer, whose name could be found in the pages of the Index librorum prohibitorum of Cardinal Quiroga. The purpose of this article is dual: shed light on the Machiavellian ideas appropriated by both authors, and on the ways Mariana and Herrera incorporated in their own treatises discourses drawn from Machiavelli, then considered an author damnatus in Counter-Reformation Spain. From the reformulation or the plagiarism of arguments to the attribution to nebulous authorities of quotes taken from Machiavelli, Spanish writers, among which Mariana and Herrera, employed thus various methods in order to discuss Machiavellian ideas without awaking the ire of the Spanish Inquisition.
Downloads
References
Álamos de Barrientos, B. (1614), Tacito español, ilustrado con aforismos, Madrid: Luis Sánchez.
Anglo, S. (2005), Machiavelli, The First Century: Studies in Enthusiasm, Hostility, and Irrelevance, Oxford: University Press.
Botero, G. (1593), Diez Libros de la Razon de Estado. Con Tres Libros de las Causas de la Grandeza, y Magnificencia de las Ciudades de Juan Botero, Traduzido de Italiano en Castellano, por Mandado del Rey Nuestro Señor, Por Antonio de Herrera Su Criado, Madrid: Luis Sánchez.
Braun, H. E. (2007), Juan de Mariana and Early Modern Spanish Political Thought, Londres: Ashgate.
Cavriana, F. (1597), Discorsi sopra i primi cinque libri di Cornelio Tacito, Florencia: Filippo Giunti.
Emilio, P. (1539), Historici clarissimi, de rebus gestis Francorum, ad Christianissimum Galliarum Regem Franciscum Valesium eius nominis primum, libri Decem, París: Michaël Vascosanus & Galeoto a Prato.
Gracián, B., (1637), El Heroe de Lorenzo Gracian, Huesca: Juan Francisco de Larumbe.
Gracián, B. (2009), Oráculo manual y arte de prudencia (1647), edición de Emilio Blanco, Madrid: Cátedra.
Gracián de la Madre de Dios, G. (1611), Diez lamentaciones del miserable estado de los atheistas de nuestros tiempos, Bruselas: Roger Velpio y Huberto Antonio.
Herrera y Tordesillas, A. de (1612), Tercera parte de la historia general del mundo, de XIIII. años del tiempo del señor Rey don Felipe II. el prudente, desde el año de 1585 hasta el de 1598. que passó a mejor vida, Madrid: Alonso Martin de Balboa.
Herrera y Tordesillas, A. de (1632), Veinte y nueve discursos politicos historicos literarios originales e ineditos, manuscrito IB 15092, Madrid: Biblioteca Fundación Lázaro-Galdiano.
Lewy, G. (1960), Constitutionalism and Statecraft during the Golden Age of Spain, A Study of the Philosophy of Juan de Mariana, Ginebra: Droz.
Lipsio, J. (1604), Los seys libros de las Politicas o doctrina civil de Justo Lipsio, que sirven para el gobierno del Reyno o Principado, traducción de Bernardino de Mendoza, Madrid: Juan Flamenco.
Maissen, Th. (1996), “Le « commynisme » italien : Louis XI, héros de la Contreréforme”, en Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance, 58. 2 : 313-349.
Maquiavelo, N. (1521), Libro della arte della guerra , Florencia: Bernardo di Giunta.
Maquiavelo, N. (1531), Discorsi di Nicolo Machiavelli cittadino, et segretario fiorentino, sopra la prima deca di Tito Livio, a Zanobi Buondelmonti, et a Cosimo Rucellai, Roma: Antonio Blado d’Asola.
Maquiavelo, N. (1532), Il Principe di Niccolo Machiavelli al magnifico Lorenzo di Piero de’. Medici. La vita di Castruccio Castracani da Lucca a Zanobi Buondelmonti, & à Luigi Alamanni, composta per il medesimo. Il modo che tenne il Duca Valentino per ammazare Vitellozo, Oliuerotto da Fermo, il. S. Pagolo, & il Duca di Grauina discritta per il medesimo. I ritratti delle cose della Francia, & della Alamagna per il medesimo, nuouamente aggiunti, Florencia: Bernardo di Giunta.
Maquiavelo, N. (1552), Discursos de Nicolao Machiaueli, traducción al español por Juan Lorenzo Ottevanti, Medina del Campo: Guillermo de Millis.
Mariana, J. de (1599), De rege et regis institutione, libri III, Toledo: Petrum Rodericum.
Mariana, J. de (1854), Obras del Padre Juan de Mariana, Tomo II, Madrid: M. Rivadeneyra.
Osório da Fonseca, J. (1571), De regis institutione et disciplina libri VIII, Lisboa: Ex officina Ioannis Hispani.
Platón (1872), Obras completas de Platón, traducción de Patricio de Azcárate, Tomo VII, Madrid: Medina y Navarro, editores.
Plutarco (1830), Las vidas paralelas de Plutarco, traducción de Antonio Ranz Romanillos, Tomo III, Madrid: en la Imprenta Real.
Puigdomènech Forcada, H. (1988), Maquiavelo en España: presencia de sus obras en los siglos XVI y XVII, Madrid: Fundación Universitaria Española.
Quiroga, G. de (1583), Index et catalogus librorum prohibitorum, mandato Illustriss. Ac Reuerendiss. D. D. Gasparis A Quiroga, Cardinalis Archiespiscopi Toletani, ac in regnis Hispaniarum Generalis Inquisitoris, denuo editus, Madrid: Apud Alphonsum Gometium Regium Typographum.
Ribadeneyra, P. de (1595), Tratado de la religion y virtudes que deue tener el Principe Christiano, para gouernar y conseruar sus Estados. Contra lo que Nicolas Machiauelo y los Politicos deste tiempo enseñan, Madrid: P. Madrigal.
Ruiz, J. J. (2013), “Nicolás Maquiavelo en el pensamiento del Siglo de Oro español”, Revista de estudios histórico-jurídicos 35: 771-781.
Salazar, D. de (1536), Tratado de re militari, Alcalá de Henares: en casa de Miguel de Eguya.
Truman, R. W. (1999), Spanish treatises on government, society and religion in the time of Philip II, The "De regimine principium" and associated traditions, Leiden, Boston & Colonia: Brill.